Hiya!

Het is onze laatste volle dag in Schotland en we slapen nog één keer een beetje uit. Nu we de verwarming hebben uitgezet is het een stuk beter te doen met het dikke dekbed. Voor ontbijt kiest Ewout voor de vis die hier voor de deur gevangen wordt, in plaats van het Schotse ontbijt. Het bevalt, maar het is eigenlijk te veel moeite voor het ontbijt. Niet lang na het ontbijt gaan we de auto weer in voor onze laatste dag.

Het plan is een rondje te doen door het Loch Lomond and the Trossachs National Park. Alleen het weer wil niet echt mee werken. Zoals traditie is bij onze reizen naar Schotland hebben we één dag volle regen en blijkbaar is het dit jaar vandaag. Het is grijs, de bewolking hangt laag over de bergen en eigenlijk is het gewoon heel saai. Het eerste deel van de route is mooi, zeker het stuk over de ‘Rest and be thankful’-pas. Helaas is het wel heel druk op de route, en ook de wegwerkzaamheden werken niet echt mee. Een tijdje zitten we vast achter een vrachtwagen wat het geheel niet beter maakt. Als we er eindelijk net voorbij zijn, moeten we weer stoppen voor wegwerkzaamheden en gezien de kwaliteit van de weg is dat ook hard nodig.

Dan komen we bij Loch Lomond en je zou verwachten dat een route langs het grootste meer (qua oppervlakte) van Schotland mooi is, maar de weg is eigenlijk net te smal en overal langs het loch staan bomen waardoor je het meer zelf eigenlijk niet ziet liggen. Uiteraard niet geholpen door de grijze en laaghangende bewolking. Het ziet er naar uit dat het vandaag ook niet meer beter gaat worden.

Bij Drymen gaan we van de doorgaande route af en proberen we een klein weggetje meer richting het meer, hopelijk zien we op die manier iets meer. Wat we zien is vooral heel veel slecht wegdek en heel erg veel bomen. Bijna aan het eind van de route stoppen we bij het bezoekerscentrum, niet zozeer voor het centrum, maar meer voor de toiletten en het vangen van wat Pokémon. Als we het einde van de weg bereiken hebben we nog steeds niet veel van het meer gezien, maar wel veel gevangen.

De weg is doodlopend dus we moeten het hele stuk over die slechte weg ook weer terug. We stoppen nogmaals bij het bezoekerscentrum voor een sanitaire stop en ploegen dan terug over het weggetje. Terug op de hoofdroute rijden we door naar Aberfoyle, hopend op een wat grotere supermarkt voor de boodschappen voor thuis. Het dorp is niet veel aan, de helft van de winkels is vervallen, de andere helft staat leeg. Toch vinden we een plekje om te lunchen en terwijl we eten begint het buiten nog heftiger te regenen.

Na de lunch gaan we richting het noorden via Duke’s Pass. Er staat een bord dat er wellicht een wegafsluiting is, maar we zijn weer eigenwijs en rijden door. De afsluiting zou tot kwart over 3 moeten duren en het is 5 voor 3. Laten we hopen dat ze eerder klaar zijn en we gewoon door kunnen rijden, want het hele stuk terug is ook niet echt aantrekkelijk. De route door de pas is vast heel mooi als het goed weer is maar nu is er niet veel aan. We kunnen gewoon doorrijden, het asfalt stoomt nog maar het is wel heerlijk glad.

Eerlijk gezegd is de rest van de route gewoon heel erg saai en we zijn het ook wel een beetje zat. We rijden via de snelste route terug naar het hotel en besluiten alvast te gaan inpakken en klaar maken voor de terugreis. Al is het jammer dat de vakantie zo goed als voorbij is, we zijn ook wel weer blij om naar huis te gaan en onze katten te knuffelen.

Tegen 6 uur gaan we richting de bar en kletsen wat met de lokale bevolking. Eerder dan verwacht is het tijd om te gaan eten, maar dat combineren we prima met het verder kletsen. Na het eten zijn er inmiddels weer andere mensen aangeschoven en voor de laatste keer deze vakantie worden we met sluitingstijd de bar uitgezet. Al zien we de barman twee minuten later weer, de mensen waar we mee zitten te kletsen zijn zijn schoonouders. Zijn vriendin is onze bardame van de eerste avond, dus het is een gezellige boel. We moeten morgen wel vroeg op dus laten we hopen dat het niet te laat wordt.

Morgen is de rit richting de ferry. We moeten wel nog langs een supermarkt, maar dat moet rond Glasgow wel lukken. Morgen komt ook het laatste reisverslag alweer, maar nu eerst nog lekker slapen.